Wednesday, 29 August 2012


FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PROSES PEMBELAJARAN

Oleh,
AZIZUL BIN ABDUL AZIZ
DPLI-SR MT/PM 2012 IPG KAMPUS TUANKU BAINUN


1.1         PRESEPSI DAN PENANGGAPAN

1.1.1   PENGERTIAN PENGAMATAN DAN PERSEPSI

Pengamatan ialah proses yang membawa kepada kesedaran manusia terhadap benda atau objek, kualiti atau pertalian yang berlaku melalui deria. Walaupun sifat-sifat objek yang diamati itu dirakamkan oleh mental seperti gambaran asalnya, pentafsiran orang yang mengamatinya dipengeruhi oleh   pengalaman lampaunya, ini  menyebabkan proses pengamatan itu bukan semata-mata merakamkan secara pasif apa yang sedang dialami oleh deria itu (Hilgard, Atkinson dan Arkinson). Dalam kata lain juga pengamatan ialah “ Penganalisisan perasaan secara dalaman yang dilakukan oleh otak atau mental (D Chris dalam Psychology and The Teacher).
            Rajah 1.0 menunjukakan lima deria yang terlibat dalam proses pengamatan terdiri daripada penglihatan, pendengaran, bau, rasa dan sentuhan.
Rajah 1.0 : Deria yang digunakan dalam proses pengamatan

            Persepsi atau tanggapan pula ialah sifat-sifat atau pertalian yang umum bagi sesuatu kelompok objek atau idea. Konsep boleh merujuk kepada perkara maujud atau konkrit misalnya konsep mengenai “ anjing Poodle” merujuk kepada suatu jenis kumpulan anjing, atau mengenal idea mujarrad atau abstrak (misalnya keadilan, kesamaan hak, nombor) yang menonjolkan idea mengenai tertalian yang umum bagi objek atau idea yang berlainan (Hilgard dan Rakan-rakan dalam Introduction to Psychology).

1.1.2   PROSES PENGAMATAN

Pengamatan melibatkan proses otak menerima maklumat dari deria, menyusun semula maklumat tersebut dan menterjemahkannya kepada pengalaman yang bermakna. Pengamatan bukan sahaja melibatkan deria lihat sahaja, tetapi juga deria dengar, rasa, bau, kinestetik dan perasaan. Ia juga menjangkaui penggunaan deria dan merupakan proses kognitif.
            Umpamanya dalam proses melihat, cahaya dari objek itu masuk ke dalam mata dan imej objek itu terbentuk di retina. Ia menghasilkan impuls yang dihantar ke otak melalui saraf optik. Otak mentafsir impuls itu dan menginterpretasikannya mengikut sifat-sifat objek itu, misalnya dari segi bentuk dan warna. Objek itu dikira telahpun “dilihat”. Contoh ini memperlihatkan pertalian di antara fungsi mata dengan mental (otak) yang memproses maklumat.
            Perkara yang menganggu proses pengamatan antaranya adalah seperti gangguan emosi (terfikir perkara-perkara lain dan hilang tumpuan), keadaan kesihatan seseorang atau penyakit yang dihidapi, kurang pengalaman yang memberi dorongan untuk berfikir dan bertaakul.

1.1.3   JENIS PENGAMATAN

Proses pengamatan membolehkan kita memahami apa yang sedang berlaku di persekitaran. Beberapa orang yang menyaksikan perkara yang sama mungkin memberi tafsiran yang berbeza. Oleh itu, pengertian mereka berlainan. Dengan demikian setiap orang berperilaku secara berbeza.
             Penglihatan tidak berlaku dalam mata. Mata hanyalah suatu alat yang membantu proses penglihatan. Kebanyakan orang tersalah anggap tentang pengamatan. Pengamatan kepada mereka hanya melibatkan ‘apa yang dapat dilihat dengan mata’. Sedangkan sebenarnya pengamatan melibatkan keseluruhan pancaindera manusia. Terdapat tiga jenis pengamatan yang utama iaitu Pengamatan Auditori, pengamatan Visual dan pengamatan Kinestetik-Tactile.
1.1.4   SIFAT PENGAMATAN

Pengamatan mempunyai sekurang-kurangnya empat sifat utama. Sifat-sifat ini berkaitan rapat dengan fenomena dan sensitiviti.
       Sifat yang pertama ialah pengamatan sering berubah-ubah bergantung kepada perubahan keadaan sekitaran. Pengamatan berkadar terus dengan perubahan masa. Masa bererti jam, hari, minggu, tahun dan abad. Apa yang kita lihat sekarang sebagai canggih, sepuluh tahun akan datang mungkin sudah ketinggalan. Model-model kereta Mercedes Benz pada masa ini contohnya, akan hanya menjadi klasik pada seratus tahun akan datang (tahun 2103). Namun pengamatan tidak berubah dalam semua situasi. Situasi yang berkaitan dengan agama dan nilai sejagat akan terus dipertahankan, walaupun masa berubah.
       Sifat yang kedua pula ialah pengamatan bersifat personal. Pengamatan memang bersifat personal, justeru itu, sesuai dengan sifat ‘kelainan ragam’ manusia itu sendiri ia sangat mempengaruhi apa yang kita lihat. Apa yang A rasa tentang makanan XYZ, mungkin tidak sama dengan B, C, D, E, F dan sebagainya. Faktor personal adalah faktor psikologi seseorang yang boleh mempengaruhi hasil daripada pengamatannya.
        Sifat yang ketiga pula ialah pengamatan berkesinambungan. Pengamatan bersambung-sambung dan ia mengambil tempoh yang lama. Misalnya pengamatan kita terhadap dadah boleh diumpamakan sebagai ‘najis’. Maka sampai bila pun, kita akan terus melabelkan (mental set) dadah itu sebagai ‘najis’ yang jijik dan menjijikkan.
             Sifat keempat ialah pengamatan amat selektif. Manusia itu sendiri sifatnya memilih. Justeru itu, pengamatan juga akan hanya memilih apa yang dekat dan sesuai dengan kehendak kita. Walaupun apa yang kita lihat itu merupakan entiti penting dalam sesuatu komponen, tetapi jika kita merasakan ia tidak bertepatan dengan kita, maka kita akan menolaknya.

1.1.5   ORGANISASI PENGAMATAN BEDASARKAN GESTALT

Konsep pengamatan telah dikaji secara mendalam oleh ahli psikologi Gestalt. Perkataan Gestalt bermaksud corak, bentuk atau rupa. Gestalt merujuk kepada kepercayaan bahawa seseorang itu biasanya lebih suka mengatur pengamatannya dalam corak yang tertentu dengan menyusun semula rangsangan supaya ia menjadi lebih ringkas, lebih lengkap dan lebih teratur daipada keadaan sebenarnya.
            Ahli-ahli psikologi Gestalt telah mengasaskan beberapa hukum tentang persepsi penglihatan yang menjadi asas pada organisai pengamatan. Hukum Gestalt tentang pengamatan menerangkan bagaimana sesuatu susunan rangsangan yang tertentu dapat ditonjolkan dari latar belakangnya dan diamati sebagai suatu rajah yang menyeluruh. Berikut adalah beberapa hukum Gestalt mengenai pengamatan visual.
Rajah 1.2: Mangkuk atau Muka

Rajah 1.3: Wanita Muda atau Wanita Tua

            Rajah 1.3  boleh dipersepsikan sebagai seorang wanita muda atau wanita tua. Jika wanita muda menjadi objek, maka wanita tua tidak kelihatan dan sebaliknya jikalau wanita tua menjadi objek, wanita muda pula tidak kelihatan. Dalam hal ini, individu perlukan masa untuk mengorganisasikan bahagian-bahagian yang berasingan hingga dapat memberi sesuatu yang bermakna. Pada umumnya manusia akan mendaftarkan satu rangsangan sebagai objek dan satu lagi sebagai latar belakang, dan kedua-duanya boleh bertukar bentuk menjadi objek pengamatan apabila ia didapati sesuai.

1.1.6   KESIMPULAN

            Kesimpulannya, untuk memperolehi pengamatan yang betul dan mencukupi, pelajar mestilah diberi pengalaman pertama dalam seberapa banyak situasi belajar yang boleh. Lawatan ke sekolah-sekolah, kilang perindustrian, lombong arang batu, landasan keretapi, loji pembersihan air dan sebagainya untuk memperkayakan pengetahuan sedia ada pelajar. Semua pengalaman baru ini berguna dan membantu dalam pembelajaran pengamatan. Mendedahkan pelajar pada rangsangn luaran dalam persekitaran melalui objek sebenar atau alat pandangan dan pendengaran tidaklah mencukupi. Pelajar selalunya perlu dibantu untuk mengetahui apa yang patut dilihat. Guru membimbing pemerhatian supaya pengamatan pelajar menjadi tepat dan lengkap. Dengan ini, pelajar dapat bertindak balas dengan cergas kepada rangsangan deria  supaya dapat meneruskan proses mental yang lebih tinggi. Guru perlu merangsang pelajar ke arah satu corak sintesis pengamatan yang berguna.


1.2         INGATAN DAN LUPAAN

Ingatan dan lupaan merupakan dua konsep penting dalam proses pembelajaran yang dikemukakan oleh gagne. Daya ingatan berkait rapat dengan kapasiti mental dan fizikal seseorang individu supaya ia mampu mengekalkan maklumat yang diperolehi melalui proses pengajaran dan pembelajaran.Manakala, Lupaan pula dapat ditakrifkan sebagai perubahan dalam presepsi atau pengamatan idea-idea yang telah dipelajari.


1.2.1   DEFINISI INGATAN

Ingatan merupakan proses mental yang menyimpan perkara-perkara yang telah dipelajari, dan kemudian mengeluarkannya kembali sebagai tindak balas dalam situasi yang diperlukan, seperti menyelesaikan masalah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya.
            Ingatan merupakan kata terbitan dari kata kerja ingat yang bermaksud masih dalam fikiran atau tidak lupa(Kamus Dewan edisi Empat). Ingatan juga bersinonim dengan kenangan. Mengikut Atan Along (1968), ingatan boleh diertikan sebagai kebolehan seseorang dalam pemilihan dan penerimaan rangsangan sebagai maklumat dan pengalaman untuk disimpan dalam otaknya. Fein (1978) pula mentafsirkan ingatan sebagai pemprosesan maklumat yang diterima dalam otaknya, menyimpan dan mengeluarkannya. Verno (1980) berpendapat ingatan merupakan bentuk menyimpan maklumat-maklumat yang bermakna untuk menjadi pengalaman pada masa depan.
            Kesimpulannya, ingatan merupakan proses kebolehan manusia untuk menerima maklumat, memproses dan menyimpannya dalam otak, kemudian mengeluarkannya ketika diperlukan.


1.2.2   DEFINISI LUPAAN
Lupaan merupakan kesukaran untuk mengingat/mengeluarkan kembali sesuatu pengalaman yg telah dialami. Lupaan juga boleh didefinisikan sebagai perubahan dalam persepsi atau pengamatan idea-idea yang telah dipelajari.
            Lupaan didefinisikan sebagai sesuatu yang dilupakan(Kamus Dewan edisi Empat). Menurut, Eric Erikson (1963) pula lupaan merupakan satu motif, iaitu perkara tertentu sahaja yang dilupai kerana ia tidak penting atau tidak berguna untuk seseorang individu .


1.2.3   JENIS-JENIS LUPAAN

1.2.3.1  KEUSANGAN

Otak akan akan melupai maklumat yg disimpan dlm ingatan jangka panjang kerana faktor keusangan. Hal ini berlaku apabila maklumat yg disimpan dalam ingatan jangka panjang digunakan atau diingat kembali. Jika maklumat jangka panjang tidak diaktifkan ia mudah dilupai.

1.2.3.2  LUPAAN GANGGUAN

Gangguan yg berlaku kepada maklumat yg tersimpan dalam ingatan jangka panjang. Contohnya, proses pembelajaran yg baru mengganggu proses pembelajaran yg lama.

1.2.3.3  LUPAAN TERDESAK

Lupaan yg disebabkan oleh gangguan emosi individu yg mendesaknya untuk melupakan maklumat yg tersimpan dalam ingatan jangka panjang.


1.2.4   FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN LUPAAN

1.2.4.1  MINAT
Perkara yg tidak diminati oleh pelajar akan mudah dilupai oleh mereka kerana mereka tidak memberi penumpuan 100% semasa guru mengajar. Mereka juga kurang berminat untuk melihat perkaitan bahan yg telah dipelajari dan ini boleh menyebabkan mereka lupa dengan mudah.
            Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, guru dapat membantu murid meningkatkan daya ingatan dengan menggunakan pelbagai alat bantuan mengajar bagi menarik dan mengekalkan minat murid. Contohnya, menggunakan pendekatan yang pelbagai seperti pembelajaran melalui permainan, demonstrasi dan gambar rajah.

1.2.4.2  PERASAAN TAKUT DAN BIMBANG
      
Pelajar yg berperasaan takut dan bimbang amat sukar utk mengingat kembali fakta yg diajar oleh guru. Guru yang garang dan tidak peramah juga akan menyebabkan keupayaan pelajar utk berfikir dan mengingati pelajaran terjejas.
            Guru dapat membantu murid meningkatkan daya ingatan dengan mengamalkan pendekatan pedagogi secara lebih harmonis. Contohnya, penekanan kepada komunikasi yang berkesan harus diterapkan bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.

1.2.4.3   PEREDARAN MASA

Makin lama jarak di antara masa sesuatu bahan yg dipelajari dan diingat kembali, semakin kabur maklumat yg disimpan dalam ingatan jangka panjang pelajar. Kesan ingatan (memory trace) beransur lemah, pengaburan berlaku dengan peredaran masa yg lama, maklumat tersebut akan hilang dari ingatan.
            Cara yang paling sesuai untuk mengelak dari berlakunya keadaan sebegini ialah, guru boleh melakukan latih tubi secara berulang. Contohnya, jarak masa antara satu-satu latihan perlu diawasi bagi membantu murid mengekalkan daya ingatan terhadap apa yang pernah dipelajari.

1.2.4.4  KEUSANGAN

Persekitaran yg berubah akan menyebabkan kesukaran mengingat kembali peristiwa atau pengalaman lama yg berkaitang dengan dirinya. Maklumat lama yg disimpan dalam ingatan jangka panjang akan usang dan tidak sesuai digunakan di dalam persekitaran yg baru.
            Bagi mengatasi masalah ini, guru perlulah menggunakan bahan pengajaran yang bermakna dan berkaitan. Contohnya, guru boleh menggunakan bahan pengajaran yang berbentuk kontekstual dan merentasi kurikulum.

1.2.4.5  PENGALAMAN YANG PAHIT

Individu mengelakkan pengalaman yg pahit dengan menolak pengalaman pahit secara sengaja kepada bahagian otak tidak sedarnya kerana tidak mahu mengingatinya lagi. Maklumat ini tersimpan kekal dalam ingatan tetapi tidak timbul ke paras otak sedar manusia. Ini merupakan satu cara helah bela diri manusia untuk menyesuaikan diri kepada persekitarannya.

1.2.4.6  MASA YANG TIDAK MENCUKUPI

Jika guru meminta jawapan dengan segera, maka pelajar tidak dapat menjawab soalan dengan betul. Ini kerana pelajar berasa tertekan dan otak memerlukan masa yg cukup ingat kembali sesuatu fakta.
            Teknik penyoalan yang betul dapat mengurangkan masalah ini. Guru boleh merancang bentuk, aras dan masa yang sesuai untuk sesuatu soalan yang dikemukakan kepada murid.

1.2.4.7  ARAS KEYAKINAN

Aras keyakinan yg tinggi memudahkan proses ingatan manakala aras keyakinan yg rendah memudahkan proses lupaan.
            Contohnya, guru yg berkeyakinan dalam menyampaikan isi pengajarannya akan melancarkan proses p&p.

1.2.4.8  KEKURANGAN KEJELEKITAN

Maklumat baru tidak dapat diintegrasikan ke dalam struktur kognitif dengan baik kerana penerangan guru kurang baik dan kefahaman pelajar adalah rendah. Maklumat baru ini tidak dapat dikaitkan dengan baik kepada pengetahuan sedia ada pelajar.
            Oleh itu, konsep-konsep yg diajar guru perlulah dikategorikan secara berkesan untuk menentukan kejelikitan kepada ingatan. Pendekatan konstruktivis boleh diterapkan bagai mengelak lupaan jenis ini berlaku.

1.2.4.9  GANGGUAN PROAKTIK DAN RETROAKTIF

Gangguan proaktif berlaku apabila pembelajaran lama mengganggu pembelajaran baru. Gangguan retroaktif pula berlaku apabila pembelajaran lama masih tidak difahami dengan baik namun guru telah mengajar pembelajaran yang baru.
            Guru dapat membantu murid dengan menerapkan kemahiran belajar yang sesuai bagi membolehkan murid menyesuaikan dan mengadaptasi ilmu atau kemahiran yang baru.

1.2.4.10  TERLALU BANYAK YANG PERLU DI INGATI

Pelajar akan menghadapi kesukaran untuk mengingat jika terlalu banyak maklumat yg perlu diingati.Ini biasa berlaku semasa musim peperiksaan apabila terlalu banyak fakta atau isi pembelajaran yg perlu diingati. Fikiran akan buntu dan tertekan akan menyebabkan lupaan.
            Penyusunan kandungan pengajaran dan pembelajaran secara sistematik dapat membantu murid untuk meningkatkan daya ingatan dan mengelak situasi ini berlaku.


1.2.5   CARA-CARA MENINGKATKAN INGATAN

1.2.5.1  BELAJAR SECARA BIJAK

Kajian menunjukkan bahawa ingatan kekal lebih lama dan proses ingat kembali menjadi lebih mudah apabila sesuatu bahan itu dipelajari secara bijak sehingga dikuasai sepenuhnya. Guru patut galakkan pelajar supaya belajar dengan bijak terutama dalam perkara yang pelajar mendapati sukar.

1.2.5.2  PEMAHAMAN

Guru perlu menekankan tentang pemahaman konsep dan bukan menumpukan kepada ulangan fakta. Apabila pelajar belajar dengan pemahaman mengikut kategori, mereka akan belajar maklumat baru dengan cepat dan cekap. Mengajar untuk kefahaman memerlukan bahan yang bermakna. Sebagai contoh : murid diberi angka berikut untuk diingat:
                    100816449362516941
            Oleh kerana angka di atas melebihi had untuk disimpan dalam ingatan jangka pendek adalah sukar untuk mengingat kembali semua angka tersebut. Dengan kefahaman ia merupakan satu tugas yang mudah. Sebenarnya angka-angka di atas merupakan kuasa dua untuk angka dari 10 hingga 1.

1.2.5.3  MENGAITKAN BAHAN BARU DENGAN BAHAN SEDIA ADA

Guru patut berusaha untuk mengaitkan perkara-perkara baru yang diajar kepada pembelajaran yang sudah diterima. Apabila bahan baru dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada murid, pengajaran menjadi lebih berkesan. Pelajar perlu diingatkan tentang perkaitan antara pembelajaran baru dengan yang lama dalam bentuk kategori. Dengan itu maka maklumat baru akan disimpan dalam kategori tertentu yang teratur dan memudahkan proses ingat kembali.
            Set induksi yang sesuai dapat membina kognitif murid untuk mengadaptasi ilmu yang baru kepada ilmu sedia ada. Melaluinya, murid akan lebih bersedia untuk menerima bahan baru tersebut dengan lebih terbuka untuk pemindahan pembelajaran.

1.2.5.4  MENGAJAR DENGAN MENGGUNAKAN BAHAN YANG BERMAKNA

Guru boleh menggunakan alat bantu mengajar yang sesuai untuk meningkatkan kefahaman mereka, seterusnya membentuk konsep yang betul.
            Contohnya, bahan maujud boleh digunakan dalam menerangkan konsep asas dan contoh-contoh yang diberikan haruslah bersifat kontekstual dan dapat merentas kurikulum.

1.2.5.5  IKLIM PEMBELAJARAN YANG KONDUSIF

Membentuk iklim pembelajaran yang kondusif supaya emosi pelajar adalah tenteram sebelum aktiviti pembelajaran dimulakan. Emosi pelajar yang cemas akan gagal memperoleh keberkesanan hasil pembelajaran, dan seterusnya mengurangkan kuantiti ingatan.
            Contohnya, guru harus mengamalkan komunikasi berkesan bagi membentuk iklim pembelajaran yang dimaksudkan. Hubungan yang baik dengan murid dapat membuatkan persekitaran pembelajaran yang sngat kondusif.

1.2.5.6  MENARIK MINAT DAN PERHATIAN MURID

Gunakan teknik motivasi yang sesuai supaya pelajar berasa seronok semasa pembelajaran. Menggalakkan pelajar dengan memberi ganjaran dan elakkan hukuman yang akan membunuh semangat pelajar serta mengurangkan ingatan mereka.
            Contohnya, sistem token boleh digunakan sebagai ganjaran kepada perilaku dan penglibatan murid. Dengan itu, murid akan tertarik dan perhatian pelajar dapat ditingkatkan.


1.2.6   KESIMPULAN

Ingatan dan lupaan merupakan dua perkara penting yang berkaitan dengan pembelajaran. Dalam pemprosesan maklumat manusia belajar tentang banyak perkara tetapi pada masa yang sama apa yang dipelajari itu sebahagian sahaja yang boleh diingat manakala bahagian yang lebih banyak melalui proses lupaan.
            Sebagai guru adalah penting mengambil langkah-langkah tertentu supaya murid-muridnya dapat meningkatkan ingatan dan mengurangkan lupaan semasa menjalani proses pembelajaran.


1.3         PEMINDAHAN PEMBELAJARAN

1.3.1    DEFINISI

Pemindahan pembelajaran didefinisikan sebarai merujuk kepada pertalian ajaib di antara pencapaian dalam bilik darjah dan sesuatu yang berlaku dalam dunia sebenar(J.M. Swinney). Ia juga dikatakan sebagai kebolehan individu menggunakan penguasaan ilmunya untuk diaplikasikan dalam kehidupan sebenar.
            Contohnya, kemahiran pembelajaran konsep wang disekolah diaplikasikan oleh murid untuk membantu ibunya berniaga kuih di pasar malam. Berlaku pemindahan pembelajaran bagaimana murid tersebut menggunakan kemahiran yang dipelajari kepada situasi sebenar.

1.3.2    JENIS-JENIS PEMINDAHAN PEMBELAJARAN

1.3.2.1  PEMINDAHAN POSITIF

Didefinisikan sebagai satu keadaan dimana hasil pembelajaran lama dapat membantu pembelajaran baru serta meningkatkan dan mengukuhkan kefahaman murid dalam sesuatu kemahiran spesifik.
          Contohnya, kemahiran menunggang basikal membantu seseorang untuk menunggang motosikal, kemahiran bermain hoki membantu dipindahkan kepada permainan golf dan kemahiran penambahan digunakan untuk konsep asas operasi darab.
           
1.3.2.2    PEMINDAHAN NEGATIF

Satu keadaan apabila pembelajaran lama menganggu atau menghalang pembelajaran baru dan yang menyebabkan kekeliruan serta menyebabkan pemindahan pembelajaran yang salah. Penguasaan konsep yang lemah boleh membawa kepada pembentukan generalisasi yang salah.
            Contohnya, maklumat perang dunia pertama mengelirukan murid mengenai perang dunia kedua dan penukaran unit dan bilangan daripada sistem imperal kepada sistem metrik mengelirukan murid.

1.3.2.3        PEMINDAHAN MENDATAR

Merujuk kepada pengalaman seseorang dan individu tersebut dapat mengaplikasikannya kepada suatu situasi yang serupa atau peringkat kesukaran yang sama. 
            Contohnya, kanak-kanak mempelajari maksud perkataan untuk memperolehi lebih banyak pengetahuan.

1.3.2.4        PEMINDAHAN MENEGAK

Merujuk kepada penambahbaikan pengalaman sedia ada kepada satu tahap yang lebih tinggi. Melibatkan pembelajaran yang melibatkan prinsip, hukum dan teorem.
            Contohnya, murid-murid mempelajari konsep sisiempat, maka murid-murid dapat menyelesaikan konsep segiempat sama sisi, segiempat tepat dan segiempat selari.

1.3.2.5        PEMINDAHAN BILATERAL

Dikenali sebagai pendidikan bersilang (cross education). Melibatkan pemindahan pembelajaran dalam bidang dan latihan kemahiran seperti pendidikan jasmani.
            Contohnya, latihan menggunakan tangan kiri dipercayai boleh membantu latihan tangan kanan.

1.3.2.6        PEMINDAHAN PENGANTARA

Pemindahan pengantara (mediated transfer) berlaku setelah menguasai satu tindak balas dan menggunakannya sebagai pengantara untuk membentuk satu tindak balas baru.
            Contohnya, Selepas menguasai sebutan suku kata, murid lebih mudah mempelajari ejaan perkataan dan

1.3.2.7        PEMINDAHAN SET PEMBELAJARAN

Set pembelajaran (learning set) ialah teknik pembelajaran yang diperoleh hasil pengalaman pembelajaran yang berulang-ulang.
            Contohnya, murid diberi latih tubi berkaitan topik mendarab dan murid dapat menguasai operasi mendarab dengan baik.

1.3.3     SEBAB-SEBAB BERLAKU PEMINDAHAN NEGATIF

Sebab yang pertama ialah gangguan proaktif. Situasi yang berlaku ialah pembelajaran sebelum menganggu pembelajaran berikutnya. Contohnya, mempelajari mata pelajaran Fizik menganggu pelajaran Kimia.
            Sebab yang kedua pula ialah ganggunan retroaktif. Keadaan ini berlaku apabila Pembelajaran berikutnya menganggu pembelajaran sebelumnya. Contohnya, selepas belajar Bahasa Inggeris melupai struktur Bahasa Melayu yang dipelajari sebelumnya.
            Sebab yang ketiga ialah gangguan tabiat iaitu apabila tabiat lama mengganggu tabiat baru. Contohnya, tabiat menulis tangan kiri akan menganggu tabiat menulis tangan kanan.

  
1.3.4     CARA-CARA MENGGALAKKAN PEMINDAHAN POSITIF

1.3.4.1  MENENTUKAN PENCAPAIAN OBJEKTIF SECARA EKSPLISIT

Mengikut kajian Ausubel (1957) didapati bahawa pelajar yg diberitahu objektif pembelajaran dan bentuk peperiksaan sblm pembelajaran mempunyai pencapaian yang lebih baik berbanding diberitahu selepas pembelajaran. Ini kerana pelajar mempunyai persediaan mengingat fakta atau konsep penting.

1.3.4.2  MENGUTAMAKAN PEMEROLEHAN KONSEP DAN KEMAHIRAN BERFIKIR

Untuk mengingati sesuatu perkara, kita dapat memikirkan sesuatu prinsip untuk mewakilinya. Oleh itu, perkara yang tidak bermakna akan boleh menjadi sesuatu yang bermakna.
            Contoh : Untuk mengingat nombor “19572020” dengan lebih mudah, kita boleh gunakan perkataan yang bermakna “Merdeka, Wawasan”

1.3.4.3  PENGALAMAN BERKUMULATIF DAN ORGANISASI SISTEMATIK

Sekiranya berlaku pembelajaran negatif, iaitu pengalaman lama yang dikuasai kurang tepat  untuk pembelajaran baru maka 2 prinsip berikut perlu dilaksanakan :
            a) Pengalaman disusun secara sistematik iaitu dari pengalaman asas                    kepada yg lebih kompleks.
            b) Mengaitkan antara matapelajaran2 contohnya konsep Matematik                         dikaitkan dengan konsep Fizik

1.3.4.4  MENGAJAR KONSEP DENGAN CONTOH SESUAI

Dalam aktiviti p&p, huraian konsep dengan contoh yang sesuai akan memudahkan pelajar memahami konsep tersebut.
            Contohnya, guru menerangkan konsep tuas dan memberikan contoh dacing, jongkang-jongket, rod pemancing dan penukul sebagai contoh tuas.


1.3.5     KESIMPULAN

Amalan-amalan pemikiran yang menggalak proses pemindahan pembelajaran yang positif dikalangan murid-murid harus dipupuk dan digalak dikalangan murid. Mengikut (Solomon & Perkins, 1988; Pea, 1988), pemindahan pembelajaran positif dapat dipupuk sekiranya murid-murid bermotivasi tinggi, berani mengambil risiko, memberi perhatian serta mempunyai perasaan tanggungjawab kendiri untuk menguasai pembelajaran.

 SEKIAN...  

 
  Azizul bin Abdul Aziz
azizul_math@yahoo.com












No comments:

Post a Comment