Thursday, 30 August 2012

TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME DAN KESEDIAAN BELAJAR


TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME DAN KESEDIAAN BELAJAR
OLEH:
MOHD AZMAN BIN MOHD IDROS
DPLI MT/PM 2012
EDC 2203 - PSIKOLOGI PENDIDIKAN



1.0 TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

1.1 DEFINISI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

Apakah yang dimaksudkan dengan pembelajaran konstruktivisme? Istilah konstruktivisme ini merujuk kepada idea bahawa pelajar membina pengetahuan untuk diri mereka sendiri. Setiap pelajar secara individu(dan sosial) membina makna contoh seperti dia belajar membina makna bagi sesuatu pembelajaran. Konstruktivisme juga berasaskan pandangan bahawa proses pembelajaran adalah aktif dan dinamik. Ia berkembang sedikit demi sedikit sepanjang hayat seorang individu. Dalam erti kata lain, apa yang dilalui dalam kehidupan seorang individu merupakan himpunan kesemua pengalaman yang dialami oleh manusia. Seseorang individu akan membina atau konstruk ilmu pengetahuan dengan usaha sendiri dan bukan menguasainya daripada orang lain semasa proses ini.

Rajah 1.1.1 : Murid membina pengetahuan sendiri

Pembinaan ilmu adalah satu proses semulajadi. Menurut penyokong konstruktivis, apabila manusia berhadapan dengan sesuatu yang tidak diketahui, mereka ingin memahaminya. Naluri mereka akan mengaitkan maklumat baru dengan pengetahuan yang sedia ada supaya ia menjadi satu informasi yang bermakna (Jonassen, 1996;Jones et al, 1993). Jean Piaget, Jerome Bruner, Lev Vygotsky, John Dewey dan Seymour Papert adalah antara tokoh-tokoh mazhab konstruktivisme terdiri daripada ahli-ahli psikologi dan pakar pendidikan. Menurut teori konstuktivisme, pengetahuan adalah produk minda yang dibina (konstruk) dengan pengalaman dan input baru yang diterima melalui deria-deria sebagai hasil persepsi.
            Murid-murid akan membina makna bagi setiap fenomena di sekelilingnya melalui refleksi. Mereka akan menjana peraturan dan panduan mental sendiri agar memahami dunia sekeliling seperti dalam rumah, sekolah dan komuniti hidup seharian. Dengan itu, pembelajaran mereka dipengaruhi oleh cara sesuatu topik dipersembahkan oleh guru-guru dan kualiti pengalaman yang ada pada murid-murid.


1.2 PRINSIP-PRINSIP PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

Terdapat beberapa prinsip pemikiran konstruktivis yang kita mesti ingat apabila kita mempertimbangkan peranan kita sebagai pendidik. Kesemua idea berikut adalah berdasarkan pada kepercayaan bahawa pembelajaran terdiri seseorang individu itu sendiri membina makna dan kemudiannya bagaimana mereka mempengaruhi pengetahuan sedia ada masing-masing.



Rajah 1.2.1 : Kanak-kanak menggunakan deria sentuhan

Prinsip yang pertama, pembelajaran adalah satu proses yang aktif di mana pelajar menggunakan input deria dan membina makna daripadanya. Rumusan yang lebih tradisional idea ini melibatkan istilah pelajar yang aktif (istilah Dewey) menekankan bahawa pelajar perlu melakukan sesuatu; di mana pembelajaran bukanlah penerimaan pasif pengetahuan, ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar..
            Kedua, manusia belajar cara belajar kerana mereka belajar, dimana pembelajaran terdiri membina makna dan membina sistem makna. Sebagai contoh, jika kita belajar mengenalpasti sela masa dalam jadual waktu dalam mata pelajaran matematik, kita akan belajar makna jadual dalam masa yang sama. Setiap makna kita membina membuatkan kita lebih berupaya untuk memberi makna bagi sensasi lain yang boleh dimuatkan dalam corak yang sama.



Rajah 1.2.2 : Aktiviti hands-on

            Selain itu, peranan tindakan yang sangat penting dalam membina makna adalah mental: ia berlaku dalam minda. Tindakan fizikal, pengalaman secara hands-on sangat diperlukan untuk pembelajaran, terutamanya bagi kanak-kanak. Bagi mengukuhkan lagi pembelajaran, kita juga perlu menyediakan aktiviti-aktiviti yang melibatkan minda serta fizikal (Dewey menyebut aktiviti ini sebagai reflektif).
            Seterusnya, pembelajaran melibatkan bahasa, bahasa yang kita gunakan mempengaruhi pembelajaran. Pada peringkat empirik, penyelidik telah mendapati bahawa individu bercakap kepada diri mereka semasa belajar. Pada peringkat yang lebih umum, Vigotsky menegaskan bahawa bahasa dan pembelajaran adalah berkait saling berkaitan. Perkara ini jelas ditekankan dalam merujuk kepada keperluan untuk menghormati bahasa ibunda. Bahasa ibunda haruslah sebagai bahasa pengantar utama bagi memudahkan proses pembelajaran.
             Prinsip yang kelima pula menyatakan pembelajaran adalah aktiviti sosial, dimana pembelajaran kita berkaitrapat hubungan kita dengan manusia yang lain, guru-guru, rakan-rakan, keluarga serta kenalan kasual. Kita lebih cenderung untuk berjaya dalam usaha kami untuk mendidik jika kita mengiktiraf prinsip ini dan bukannya cuba untuk mengelakkan ia. Kebanyakan pendidikan tradisional, seperti yang ditegaskan Dewey, lebih terarah kepada mengasingkan pelajar semua daripada interaksi sosial, dan ke arah melihat pendidikan sebagai satu-satu hubungan antara pelajar dan bahan objektif yang perlu dipelajariSebaliknya, pendidikan progresif (untuk terus menggunakan formulasi Dewey) mengiktiraf aspek sosial pembelajaran dan menggunakan perbualan, interaksi dengan orang lain, dan aplikasi pengetahuan sebagai aspek penting pembelajaran.
            Pembelajaran  juga adalah kontekstual, bermaksud kita belajar dalam hubungan apa lagi yang kita tahu, apa yang kita percaya, prasangka kita dan kebimbangan kita. Ia menjadi jelas bahawa ini sebenarnya adalah akibat dari idea bahawa pembelajaran adalah aktif dan sosial. Kita tidak boleh mengelakan suatu pembelajaran dari kehidupan harian.
            Selain itu, pengetahuan juga diperlukan untuk seseorang itu belajar. Adalah sesuatu yang tidak mungkin untuk sesorang itu mengasimilasikan pengetahuan baru tanpa mempunyai beberapa struktur yang dikembangkan dari pengetahuan sebelumnya untuk dibina. Lebih banyak kita tahu, lebih banyak kita boleh belajar. Oleh itu, sebarang usaha untuk mengajar mesti dihubungkan dengan keadaan pelajar, mesti diwujudkan laluan ke arah subjek bagi pelajar berdasarkan pengetahuan sedia ada.
            Prinsip yang kelapan pula adalah  mempelajari sesuatu perkara memerlukan masa, pembelajaran bukanlah terbina secara serta-merta. Untuk pembelajaran yang signifikan, kita perlu melewati semula idea, cuba untuk bermain dengan idea-idea bagi menyesuaikan dengan pengajaran dan menggunakan idea-idea. Ini tidak boleh berlaku dalam 5-10 minit . Jika anda memikirkan tentang apa yang anda telah belajar, anda akan menyedari bahawa ia adalah hasil dari sesuatu pengulangan pendedahan dan pemikiran. 
            Prinsip yang terakhir pula menegaskan bahawa motivasi adalah satu komponen penting dalam pembelajaran. Bukan sahaja membantu pembelajaran, motivasi juga adalah penting untuk pembelajaran. Idea motivasi ini diilhamkan untuk merangkumi pemahaman cara di mana pengetahuan yang boleh digunakan. Melainkan kita tahu "sebab mengapa", kita tidak boleh sangat terlibat dalam menggunakan pengetahuan yang boleh diterapkan dalam diri kita. Walaupun dengan pengajaran paling teruk dan langsung. 

1.3 CIRI-CIRI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

Ciri paling penting pembelajaran konstruktivisme ialah murid-murid bertanggungjawab ke atas pembelajarannya.Guru-guru mesti sedar tentang corak mental pelajar yang membantu mereka mengerti dunia dan membuat andaian-andaian untuk menyokong pemikiran mereka. Dalam teori konstruktivisme, pembelajaran bukan merupakan satu proses penghafalan maklumat di mana jawapan betul diberikann oleh guru-guru.
            Justeru itu, pembelajaran mesti bermula dengan isu-isu yang berkait rapat dengan minat dan naluri ingin tahu murid-murid.Pemahaman sesuatu topic pembelajaran harus dibuat secara menyeluruh dan sebagai kaitan di antara bahagia-bahagian yang kecil.Jusyeru itu, pembelajaran berpusatkan kepada penguasaan konsep-konsep asas.
            Guru-guru juga harus mendorong proses pembelajaran murid-murid dengan mengemukakan soalan-soalan terbuka yang sering mengadakan perbincangan kumpulan di kalangan murid-murid.
            Teori konstruktivis tidak menggalakkan pernilaian sumatif yang berpusat ; sebaliknya, penilaian harus formatif dan berterusan dan dijalankan serentak dengan proses pembinaan dan penguasaan ilmu. Oleh yang demikian, penggubal kukirikulum konstraktivis perlu menggalakkan pembinaan kurikulum yang dinamik dan berubah-berubah berdasarkan pengetahuan sedia ada individu serta penyelesaian masalah secara praktikal.

1.4 PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME MENURUT TOKOH-TOKOH UTAMA

Jean Piaget  menyatakan pembentukan struktur mental melalui skema, asimilasi dan akomodasi. Konsep dasar organisasi dan adaptasi proses intelek mengikut ke Piaget, iaitu: skema yang dilihat dilihat sebagai sekumpulan konsep, asimilasi pula merupakan peristiwa padanan maklumat baru dengan maklumat lama yang telah berlaku terhadap seseorang dan sementara itu  akomodasi adalah sesuatu yang berlaku apabila maklumat baru dan maklumat lama kembali tidak sepadan kemudian dibandingkan dan diselaraskan dengan maklumat lama. Keseimbangan akan dicapai apabila pelajar mengiktiraf maklumat baru.
            Menurut Jerome Bruner, pembelajaran melalui penemuan ; pembentukan konsep. Pembelajaran secaraa penemuan adalah berasaskan penyelidikan, teori pembelajaran konstruktivis yang berlaku dalam menyelesaikan masalah situasi di mana pelajar menggunakan pengalaman yang sedia dan pengetahuan sedia ada untuk mengetahui fakta dan hubungan dan kebenaran baru yang perlu dipelajari.


Rajah 1.4.1 : Kanak-kanak meneroka

            Pelajar berinteraksi dengan dunia dengan meneroka dan memanipulasi objek, bergelut dengan soalan dan kontroversi, atau melaksanakan eksperimen. Hasilnya, pelajar mungkin lebih cenderung untuk mengingati konsep dan pengetahuan yang ditemui pada mereka sendiri (dalam berbeza dengan model penghapusan). Model yang berdasarkan model pembelajaran penemuan termasuk: penemuan berpandu, pembelajaran berasaskan masalah, pembelajaran berasaskan simulasi, pembelajaran berasaskan kes, pembelajaran sampingan, antara lain.
            Seterusnya, Lev Vygotsky mengilhamkan bahawa Zon Perkembangan Proksimal berkaitan dengan pendekatan sosio-budaya. Pembinaan pengetahuan dipengaruhi oleh lingkungan sosial di sekitarnya. Pengetahuan, sikap, pemikiran, sistem nilai yang dimilki pelajar akan berkembang melalui proses interaksi. Konsep penting dalam teori Vygosky iaitu Zone of Proximal Development (ZPD) dan Scaffolding.


Rajah 1.4.2 : Teori Vygotsky : Zon Perkembangan Proksimal

ZPD adalah jarak antara perkembangan sebenar dengan peringkat perkembangan yang berpotensi di mana pelajar mampu mengkonstruksikan pengetahuan di bawah bimbingan orang dewasa. Sementara Scaffolding Scaffolding merupakan pemberian sejumlah bantuan kepada pelajar pada tahap-tahap awal pembelajaran, kemudian mengurangi bantuan dan memberikan pelajar kesempatan untuk mengambil alih tanggungjawab yang semakin besar setelah ia dapat melakukannya (Slavin, 1997).  Scaffolding merupakan bantuan yang diberikan kepada pelajar untuk belajar dan memecahkan masalah.  Bantuan tersebut dapat berupa petunjuk, dorongan, peringatan, menguraikan masalah ke dalam langkah-langkah pemecahan, memberikan contoh, dan tindakan-tindakan lain yang memungkinkan pelajar itu belajar berdikari.
            Kostrukstivisme sosial Vygosky meyakini bahawa interaksi sosial, unsur budaya, dan aktiviti-aktiviti yang membentuk pembangunan dan pembelajaran individu. Vygosky menekankan bahawa semua mental peringkat tinggi seperti berfikir dan menyelesaikan masalah didorongi dengan alat-alat psikologi seperti bahasa, lambang dan simbol. Vygosky dalam penelitiannya membezakan dua macam konsep iaitu konsep spontan dan konsep saintifik. Konsep spontan diperolehi dari pengetahuan harian, sedangkan konsep saintifik diperolehi dari pengetahuan dan pembelajaran yang diperoleh dari sekolah. konsep ini saling berhungan antara satu dengan yang lain.
            Tokoh lain iaitu John Dewey menegaskan bahawa     pendidikan progresif adalah pembelajaran melalui pengalaman. Dalam teori beliau, pembelajaran terhasil daripada refleksi mengenai pengalaman seseorang, semasa berusaha untuk membuat sesuatu. Seseorang boleh terus menghidu bau, rasa, dan sebagainya, dan mempunyai reaksi mendalam (contohnya, bahaya), tetapi kita juga berhadapan dengan situasi yang mencabar, hairan, atau keliru. Melalui pertemuan individu dengan dunia dan refleksi kepada pengalaman ini, pemahaman terkini individu di dunia ini berubah supaya perkara baru itu menjadi lebih jelas. Pemahaman kita menjadi lebih luas dan lebih tersusun, membantu kita untuk mendapatkan makna yang lebih kukuh.
            Dewey percaya bahawa manusia mempunyai aliran intelektual, yang berkembang apabila dicabar oleh masalah atau dilema. Peranan pendidikan bukanlah untuk memenuhi sepenuhnya kecenderungan pelajar dan tidak cuba untuk memaksa kanak-kanak mengikuti kurikulum tersedia yang tidak mengambil kira mengenai pelajar. Dewey melihat minda kanak-kanak sebagai fleksibel, luas, dan tidak terbentuk.


Rajah 1.4.3 : Pengunaan peralatan sains

Persekitaran pembelajaran mewah yang dicadangkan oleh Dewey harus menyediakan mencukupi "masa, bercakap, dan alat." Pelajar dicabar melalui pertanyaan, perbincangan, cadangan, dan galakan daripada ibu bapa, guru, dan rakan-rakan. Alat, seperti mikroskop dan teknik penyelidikan yang digunakan oleh saintis, atau instrumen muzik dan notasi yang digunakan oleh komposer dan pemuzik, boleh membuat pertanyaan dan penyiasatan pelajar di dunia bahkan lebih menarik dan berkuasa.




Rajah 1.4.4 : Penggunaan komputer dalam pengajaran

            Penggunaan teknologi untuk membina dan menghasilkan idea-idea baru  merupakan idea dari tokoh bernama Seymour Papert. Pengajaran berasaskan komputer untuk kanak-kanak telah membawa kepada penggunaan meluas komputer dan teknologi maklumat dalam persekitaran konstruktivis.

1.5 IMPLIKASI TEORI KONSTRUKTIVISME DALAM BILIK DARJAH

Prinsip yang paling penting adalah bahawa guru-guru tidak memberikan pengetahuan kepada murid-murid.Sebaliknya, murid-murid mesti membangunkan ilmu pengetahuan secara sendiri dalam struktur mental mereka. Ini bermakna, murid-murid harus berusaha sendiri dalam aktiviti-aktiviti seperti berikut.



Rajah 1.5.1 : Membina makna dan berinteraksi

            Pembinaan ilmu pengetahuan kendiri, iaitu membina makna daripada pengalaman dan interaksi sosial serta persekitaran. Secara aktif, murid-murid membina maklumat berasaskan pengalaman yang sedia ada; apa yang telah dipelajari oleh mereka sebelum proses ini adalah penting. Pembinaan maklumat dibuat secara membanding maklumat lama dan baru; ia melibatkan pengubahsuaian kefahaman konsep-konsep lama dan baru berasaskan kepercayaan individu.


Rajah 1.5.2 : Penyediaan bahan bantu mengajar matematik

            Seterusnya, bahan bantu pengajaran yang digunakan oleh guru-guru harus menunjukkan perkaitan dengan pengalaman sedia ada murid-murid. Persembahan pengajaran mesti menarik dan pelbagai untuk menarik minat murid-murid agar mereka cepat menguasai ilmu baru. Murid-murid mengambil kesempatan untuk menerapkan idea-idea baru berasaskan pemahaman kendiri daripada bahan-bahan bantu pengajaran.
            Selain itu, murid-murid perlu menggunakan minda mereka secara aktif untuk membandingkan maklumat-maklumat baru dengan pengalaman sedia ada mereka dan untuk mencapai kefahaman terhadap maklumat baru ini.
            Akhir sekali, penaakulan dan penggunaan logik di aplikasikan secara aktif. Apabila seorang murid  menyedari bahawa ilmu atau maklumat yang ada padanya tidak konsisten atau serasi dengan penerangan baru, ia akan bermotivasi untuk membetulkan ketidakseimbangan pada dirinya. Murid tersebut akan berusaha menerima informasi baru dan menganalisinya sebelum menerima atau menolaknya.



1.7 KELEMAHAN TEORI KONSTRUKTIVIS

Terdapat beberapa kelemahan teori pembelajaran konstruktivis ini. Kelemahan yang pertama, pelajar mengkonstruksi pengetahuannya sendiri, kemungkinan bahawa hasil pembinaan pelajar tidak sesuai dengan hasil pembinaan sesuai dengan kaedah ilmu pengetahuan sehingga menyebabkan salah faham.
             Konstruktivisme menerapkan agar pelajar membina pengetahuannya sendiri, hal ini pasti memerlukan masa yang lama dan setiap pelajar memerlukan layanan dan keperluan yang berbeza-beza. Pelajar pintar akan dapat mengikuti plajaran, sementara pelajar lemah mungkin akan terus ketinggalan.
            Situasi dan keadaan setiap sekolah tidak sama, kerana tidak semua sekolah mempunyai kemudahan infrastruktur yang dapat membantu keaktifan dan kreativiti pelajar. Kelebihan kepada sekolah bandar berbanding luar bandar, mungkin wujud jurang perbezaan dari segi pencapaian  murid.
            Walaupun guru hanya menjadi motivasi dan penunjuk hala tuju proses belajar, tetapi guuru juga mempunyai kelakuan yang elegan dan arif sebagai semangat pendorong bagi kanak-kanak sehingga diperlukan pengajaran menerapkan nilai-nilai kemanusiaan.


2.0 FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PROSES PEMBELAJARAN

Terdapat beberapa faktor-faktor yang mempengaruhi proses pembelajaran. Antara ialah kesediaan belajar, pengamatan persepsi, pembentukan konsep, ingatan dan lupaan dan juga pemindahan pembelajaran. Namun, bahagian ini hanya akan membincangkan mengenai kesediaan belajar sahaja.



2.1 KESEDIAAN BELAJAR

2.1.1 DEFINISI KESEDIAAN BELAJAR



Rajah 2.1.1.1 : Kesediaan belajar.

Kesediaan belajar merupakan keadaan status diri individu yang sudi menerima maklumat dari persekitaran dengan fikiran terbuka. Murid-murid harus berada dalam keadaan yang tenang dan selamat  bagi menjadikan murid bersedia untuk belajar dengan optima.
            Guru perlu menilai kesediaan murid dan meneliti tahap pencapaian ataupun peenerimaan murid terhadap pembelajaran yang sudah dijalankan sebelum memulakan pengajaran di bilik darjah. Ini berfungsi untuk memastikan pengajaran yang akan dimulakan adalah lebih efektif.

2.1.2 JENIS-JENIS KESEDIAAN BELAJAR

Terdapat tiga jenis kesediaan belajar, yang pertama ialah kesediaan kognitif. Kesediaan kognitif melibat keadaan mental murid-murid untuk memahami, berfikir dan menaakul sesuatu persekitaran pembelajaran baru. Ini boleh dicapai dengan menggalakkan aktiviti mental seperti menyiasat, mengumpul maklumat dan menyelesaikan masalah (Rajah 2.1.2.1).
            Kesediaan belajar yang seterusnya, kesediaan afektif. Hal ini berkaitrapat dengan emosi atau perasaan seseorang bagi menyerlahkan potensi individu tersebut. Jika murid berada dalam keadaan relaks dan tidak tegang, penerimaan terhadap pengajaran adalah lebih berkesan. Jika emosi murid adalah sebaliknya, murid akan sukar menerima isi pelajaran yang diajar oleh guru. Perkara ini juga boleh dikatkan dengan sikap, rasa ingin tahu, kerajinan, minat dan nilai kemanusiaan dalam diri murid itu sendiri (Rajah 2.1.2.2).
            Jenis kesediaan belajar yang terakhir pula adalah kesediaan psikomotor fizikal. Kemahiran manipulasi, pergerakan atau kinestetik motor kasar seperti berlari dan juga motor halus gerakan jari terbabit dalam aspek ini. Kebiasaannya, perkara ini bergantung pada umur dan kematangan individu, aktiviti – aktiviti seperti pendidikan jasmani, seni lukis dan kraftangan boleh menampakkan lagi perbezaan ini(Rajah 2.1.2.3).


 

Rajah 2.1.2.1 : Mengumpul maklumat dan menyelesaikan




Rajah 2.1.2.2 : Berada dalam keadaan tenang



Rajah 2.1.2.3 : Pelajar menghasilkan Kad Raya

2.1.3 FAKTOR-FAKTOR KESEDIAAN BELAJAR

Kesediaan belajar terhasil dengan mengambilkira beberapa faktor yang mempengaruhi murid-murid. Antara faktor-faktor yang membina kesediaan belajar ialah kematangan, pengalaman, sikap positif murid, minat dan perbezaan individu.
            Kematangan adalah perubahan-perubahan yang berlaku dalam tubuh badan manusia individu secara semulajadi hasil daripada perubahan fizikal dan biologi merupakan faktor kesediaan belajar. Terdapat beberapa kategori kematangan, iaitu fizikal, sosial, intelek dan juga emosi.
            Kematangan fizikal ialah tumbesaran yang berlaku pada individu sehingga berumur 21 tahun, contohnya seperti ketinggian dan otot-otot. Kita boleh menilai kematangan fizikal melalui kemahiran seperti manipulasi peralatan sukan, alat muzik, alat geometri dan sebagainya. Kematangan sosial pula merupakan kebolehan murid-murid berinteraksi dan berkerjasama dengan individu-individu dan masyarakat seperti dengan rakan sekelas. Kebolehan interpersonal ini memudahkan murid berkongsi idea dan pemikiran secara fasih dan lancar kepada orang di sekelilinginya. Seterusnya, kematangan intelek, iaitu mengenai tahap perkembangan otak untuk menerima sesuatu pembelajaran. Secara ringkasnya, pelajar yang lemah perlu dibimbing melalui pemulihan, manakala yang pintar dikembangkan lagi dengan aktiviti pengayaan. Kematangan emosi  pula meliputi kestabilan perasaan murid-murid yang merujuk kepada minat, keinginan dan jugga kepuasan. Ransangan yang bersesuaian dan nilai kasih sayang perlu diamalkan guru.
            Pengalaman-pengalaman yang disusun rapi dalam pembelajaran juga salah satu faktor kesediaan belajar. Hal ini akan mempengaruhi kadar menyerap sesuatu isi pelajaran. Pengalaman lalu akan menimbulkan motivasi tinggi murid-murid untuk menerokai permasalahan yang dihadapi dalam pembelajaran kerana murid ini akan lebih bersedia.
            Sikap positif murid juga mempengaruhi kesediaan belajar murid-murid. Sikap positif dan semangat mendadak untu belajar akan membantu murid yang lemah untuk meningkatkan pencapaian. Minat juga memainkan peranan penting untuk meningkatkan kesediaan belajar. Minat terhadap permainan catur dan pada masa yang sama memiliki kematangan intelek yang tinggi, murid ini pasti akan mencapai kejayaan dalam pertandingan catur. Perbezaan individu merupakan pengaruh besar dalam kesediaan belajar. Setiap murid adalah unik dan memiliki potensi serta keupayaan yang berbeza dari aspek-aspek kognitif dan fizikal, ini member kesan perbezaan terhadap kesediaan pembelajaran mereka.  

2.1.4 CARA-CARA MENINGKATKAN KESEDIAAN BELAJAR

Terdapat pelbagai cara boleh dijalankan untuk meningkatkan kesediaan belajar murid-murid.  cara yang paling utama ialah kaedah pengajaran yang melibatkan aktiviti seperti berpasangan dan kumpulan serta pemilihan alat bahan mengajar yang sesuai dengan pembelajaran.




Rajah 2.1.4.1: Bahan bantu mengajar matematik

            Cara kedua, memadankan pembelajaraan dengan keperluan murid, iaitu bahan serta aktiviti yang menyeronokkan dan mesimulasikan pemikiran murid harus dilaksanakan.
            Di samping itu, pemeringkatan isi kandungan pelajaran juga penting untuk melancarkan pembelajaran. Guru harus mengamalkan pengajaran sistematik dan efektif dengan menyusun urut pengajaran mengikut tahap kesukaran dari mudah ke kompleks.
            Pemulihan serta pengayaan boleh dilaksanakan terhadap murid-murid yang lemah dan murid-murid yang pintar. Guru boleh menyoal soalan yang mudah kepada murid-murid lemah agar mereka termotivasi, manakala aktiviti yang lebih mencabar diberikan kepada murid-murid. Hal ini menjadikan guru mesti mengasingkan murid-murid cerdik dan kurang cerdik.
            Akhir sekali ialah pengagihan murid-murid dalam aktiviti-aktiviti sosial di sekolah. Perkara ini membolehkan murid-murid memilih sendiri rakan-rakan mereka untuk sesuatu aktiviti pembelajaran supaya keselesaan belajar dapat dirasai oleh murid-murid. Contohnya penyelesaian masalah matematik secara berasangan. Hal ini meingkatkan kesediaan emosi yang tidak suka bekerja sendirian.


3.0 KESIMPULAN

Secara keseluruhannya, teori pembelajaran konstruktivisme dan kesediaan belajar yang menjadi salah satu faktor pembelajaran telahpun disoroti. Teori konstruktivis amat menekankan pembelajaran aktif dan dinamik serta murid-murid sendiri akan berusaha sendiri untuk apa yang meraka ingin belajar berdasarkan refleksi pengetahuan sedia ada dengan persekitaran baharu pembelajaran. Guru perlu menyedia, merancang dan melaksanakan pengajaran yang boleh membina pengetahuan murid-murid dengan pelbagai alat bantu mengajar untuk ransang murid-murid.
            Manakala, kesediaan belajar pula meliputi banyak aspek dari segi latar belakang murid-murid itu sendiri dan selebihan faktor luaran mereka. Pendidikan yang berjaya mengatasi kesediaan haruslah mempunyai ciri-ciri komprehensif dan fleksibel supaya dapat membina keyakinan murid-murid dalam proses pembelajaran.





4.0 RUJUKAN

1.    Abdul Ghani et. al.(2009). Mengurus Tingkah Laku Pelajar. Kuala Lumpur : Percetakan Zafar Sdn. Bhd.
2.    Bruner, J. (1996). The Culture of Education. A difficult, but interesting book on Bruner's views of the role of narrative and culture in education. Cambridge: Harvard University.
3.    R.K.J. Singh (2012). Panduan Ilmu Pendidikan Untuk DPLI Psikologi. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.
4.    R.K.J Singh (2012). Panduan Ilmu Pendidikan Untuk DPLI Pedagogi. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman.
5.    Rahil Mahyuddin et. al.(2007). Psikologi Pendididkan Untuk Perguruan. Edisi ke-2. Shah Alam : Karisma Pub. Sdn. Bhd.
6.    Constructivism. Dicapai pada 27 Ogos 2012 daripada : http://www.education.com/reference/article/constructivism/
7.    Constructivist Learning Theory. Dicapai pada 27 Ogos 2012 daripada : http://www.exploratorium.edu/IFI/resources/research/constructivistlearning.html
8.    Experience-Based Learning Theories. Dicapai pada 28 Ogos 2012 daripada : http://www.informallearning.com/archive/1999-0304-a.htm
9.    Teori pembelajaran konstruktivisme. Dicapai pada 27 Ogos 2012 daripada : http://surianto200477.wordpress.com/2009/09/17/teori-pembelajaran-konstruktivisme/
10. Teori Konstruktivisme Dalam Pembelajaran. Dicapai pada 28 Ogos 2012 daripada : http://smpn1gumukmas01.blogspot.com/2010/07/normal-0-false-false-false-en-us-x-none.html
11. Teori-Teori Belajar (Piaget, Bruner, Vygotsky). Dicapai pada 30 Ogos 2012 daripada : http://herdy07.wordpress.com/2010/05/27/teori-teori-belajar-piaget-bruner-vygotsky/
12. Teori Belajar Menurut Konstruktivisme Dan Landasan Filosofinya. Dicapai pada 30 Ogos 2012 daripada : http://wahyushine.blogspot.com/2012/06/v-behaviorurldefaultvmlo.html
13. What is the history of constructivism, and how has it changed over time?. Dicapai pada 29 Ogos daripada : http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub4.html

No comments:

Post a Comment