TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME DAN KESEDIAAN BELAJAR
OLEH:
MOHD AZMAN BIN MOHD IDROS
DPLI MT/PM 2012
EDC 2203 - PSIKOLOGI PENDIDIKAN
1.0 TEORI
PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME
1.1 DEFINISI
PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME
Apakah yang dimaksudkan dengan pembelajaran konstruktivisme? Istilah
konstruktivisme ini merujuk kepada idea bahawa pelajar membina pengetahuan
untuk diri mereka sendiri. Setiap pelajar secara individu(dan sosial) membina
makna contoh seperti dia belajar membina makna bagi sesuatu pembelajaran. Konstruktivisme
juga berasaskan pandangan bahawa proses pembelajaran adalah aktif dan dinamik.
Ia berkembang sedikit demi sedikit sepanjang hayat seorang individu. Dalam erti
kata lain, apa yang dilalui dalam kehidupan seorang individu merupakan himpunan
kesemua pengalaman yang dialami oleh manusia. Seseorang individu akan membina
atau konstruk ilmu pengetahuan dengan usaha sendiri dan bukan menguasainya
daripada orang lain semasa proses ini.
Rajah 1.1.1 : Murid membina pengetahuan sendiri
Pembinaan ilmu adalah satu proses semulajadi. Menurut penyokong
konstruktivis, apabila manusia berhadapan dengan sesuatu yang tidak diketahui,
mereka ingin memahaminya. Naluri mereka akan mengaitkan maklumat baru dengan
pengetahuan yang sedia ada supaya ia menjadi satu informasi yang bermakna
(Jonassen, 1996;Jones et al, 1993). Jean Piaget, Jerome Bruner, Lev Vygotsky,
John Dewey dan Seymour Papert adalah antara tokoh-tokoh mazhab konstruktivisme
terdiri daripada ahli-ahli psikologi dan pakar pendidikan. Menurut teori
konstuktivisme, pengetahuan adalah produk minda yang dibina (konstruk) dengan
pengalaman dan input baru yang diterima melalui deria-deria sebagai hasil
persepsi.
Murid-murid akan membina
makna bagi setiap fenomena di sekelilingnya melalui refleksi. Mereka akan
menjana peraturan dan panduan mental sendiri agar memahami dunia sekeliling
seperti dalam rumah, sekolah dan komuniti hidup seharian. Dengan itu,
pembelajaran mereka dipengaruhi oleh cara sesuatu topik dipersembahkan oleh
guru-guru dan kualiti pengalaman yang ada pada murid-murid.
1.2 PRINSIP-PRINSIP
PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME
Terdapat beberapa prinsip pemikiran konstruktivis yang kita mesti ingat
apabila kita mempertimbangkan peranan kita sebagai pendidik. Kesemua idea
berikut adalah berdasarkan pada kepercayaan bahawa pembelajaran terdiri seseorang
individu itu sendiri membina makna dan kemudiannya bagaimana mereka
mempengaruhi pengetahuan sedia ada masing-masing.
Rajah 1.2.1 : Kanak-kanak menggunakan deria sentuhan
Prinsip yang pertama, pembelajaran adalah satu proses yang aktif di mana pelajar menggunakan input deria dan membina makna daripadanya. Rumusan yang lebih tradisional idea ini melibatkan istilah pelajar yang aktif (istilah Dewey) menekankan bahawa pelajar perlu melakukan sesuatu; di mana pembelajaran bukanlah penerimaan pasif pengetahuan, ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar..
Kedua, manusia
belajar cara belajar kerana mereka belajar, dimana pembelajaran terdiri membina
makna dan membina sistem makna. Sebagai contoh, jika kita belajar mengenalpasti
sela masa dalam jadual waktu dalam mata pelajaran matematik, kita akan belajar makna
jadual dalam masa yang sama. Setiap makna kita membina membuatkan kita
lebih berupaya untuk memberi makna bagi sensasi lain yang boleh dimuatkan dalam
corak yang sama.
Rajah 1.2.2 : Aktiviti hands-on
Selain itu, peranan tindakan yang sangat penting dalam membina makna adalah mental: ia berlaku dalam minda. Tindakan fizikal, pengalaman secara hands-on sangat diperlukan untuk pembelajaran, terutamanya bagi kanak-kanak. Bagi mengukuhkan lagi pembelajaran, kita juga perlu menyediakan aktiviti-aktiviti yang melibatkan minda serta fizikal (Dewey menyebut aktiviti ini sebagai reflektif).
Seterusnya, pembelajaran
melibatkan bahasa, bahasa yang kita gunakan mempengaruhi
pembelajaran. Pada peringkat empirik, penyelidik telah mendapati
bahawa individu bercakap kepada diri mereka semasa belajar. Pada peringkat
yang lebih umum, Vigotsky menegaskan bahawa bahasa dan pembelajaran adalah
berkait saling berkaitan. Perkara ini jelas ditekankan dalam merujuk kepada
keperluan untuk menghormati bahasa ibunda. Bahasa ibunda haruslah sebagai
bahasa pengantar utama bagi memudahkan proses pembelajaran.
Prinsip
yang kelima pula menyatakan pembelajaran adalah aktiviti sosial, dimana
pembelajaran kita berkaitrapat hubungan kita dengan manusia yang lain,
guru-guru, rakan-rakan, keluarga serta kenalan kasual. Kita lebih
cenderung untuk berjaya dalam usaha kami untuk mendidik jika kita mengiktiraf
prinsip ini dan bukannya cuba untuk mengelakkan ia. Kebanyakan pendidikan
tradisional, seperti yang ditegaskan Dewey, lebih terarah kepada mengasingkan
pelajar semua daripada interaksi sosial, dan ke arah melihat pendidikan sebagai
satu-satu hubungan antara pelajar dan bahan objektif yang perlu dipelajari. Sebaliknya, pendidikan progresif (untuk terus menggunakan
formulasi Dewey) mengiktiraf aspek sosial pembelajaran dan menggunakan
perbualan, interaksi dengan orang lain, dan aplikasi pengetahuan sebagai aspek
penting pembelajaran.
Pembelajaran juga adalah kontekstual, bermaksud kita
belajar dalam hubungan apa lagi yang kita tahu, apa yang kita percaya,
prasangka kita dan kebimbangan kita. Ia menjadi jelas bahawa ini sebenarnya
adalah akibat dari idea bahawa pembelajaran adalah aktif dan sosial. Kita
tidak boleh mengelakan suatu pembelajaran dari kehidupan harian.
Selain itu,
pengetahuan juga diperlukan untuk seseorang itu belajar. Adalah sesuatu yang
tidak mungkin untuk sesorang itu mengasimilasikan pengetahuan baru tanpa
mempunyai beberapa struktur yang dikembangkan dari pengetahuan sebelumnya untuk
dibina. Lebih banyak kita tahu, lebih banyak kita boleh belajar. Oleh
itu, sebarang usaha untuk mengajar mesti dihubungkan dengan keadaan pelajar,
mesti diwujudkan laluan ke arah subjek bagi pelajar berdasarkan pengetahuan sedia
ada.
Prinsip yang
kelapan pula adalah mempelajari sesuatu perkara memerlukan masa,
pembelajaran bukanlah terbina secara serta-merta. Untuk pembelajaran yang
signifikan, kita perlu melewati semula idea, cuba untuk bermain dengan idea-idea
bagi menyesuaikan dengan pengajaran dan menggunakan idea-idea. Ini tidak
boleh berlaku dalam 5-10 minit . Jika anda memikirkan tentang apa yang anda
telah belajar, anda akan menyedari bahawa ia adalah hasil dari sesuatu
pengulangan pendedahan dan pemikiran.
Prinsip yang
terakhir pula menegaskan bahawa motivasi adalah satu komponen penting
dalam pembelajaran. Bukan sahaja membantu pembelajaran, motivasi juga
adalah penting untuk pembelajaran. Idea motivasi ini diilhamkan untuk
merangkumi pemahaman cara di mana pengetahuan yang boleh
digunakan. Melainkan kita tahu "sebab mengapa", kita tidak boleh
sangat terlibat dalam menggunakan pengetahuan yang boleh diterapkan dalam diri
kita. Walaupun dengan pengajaran paling teruk dan langsung.
1.3 CIRI-CIRI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME
Ciri paling penting pembelajaran konstruktivisme ialah murid-murid
bertanggungjawab ke atas pembelajarannya.Guru-guru mesti sedar tentang corak
mental pelajar yang membantu mereka mengerti dunia dan membuat andaian-andaian
untuk menyokong pemikiran mereka. Dalam teori konstruktivisme, pembelajaran
bukan merupakan satu proses penghafalan maklumat di mana jawapan betul
diberikann oleh guru-guru.
Justeru itu, pembelajaran
mesti bermula dengan isu-isu yang berkait rapat dengan minat dan naluri ingin
tahu murid-murid.Pemahaman sesuatu topic pembelajaran harus dibuat secara
menyeluruh dan sebagai kaitan di antara bahagia-bahagian yang kecil.Jusyeru
itu, pembelajaran berpusatkan kepada penguasaan konsep-konsep asas.
Guru-guru juga harus
mendorong proses pembelajaran murid-murid dengan mengemukakan soalan-soalan
terbuka yang sering mengadakan perbincangan kumpulan di kalangan murid-murid.
Teori konstruktivis tidak
menggalakkan pernilaian sumatif yang berpusat ; sebaliknya, penilaian harus
formatif dan berterusan dan dijalankan serentak dengan proses pembinaan dan
penguasaan ilmu. Oleh yang demikian, penggubal kukirikulum konstraktivis perlu
menggalakkan pembinaan kurikulum yang dinamik dan berubah-berubah berdasarkan
pengetahuan sedia ada individu serta penyelesaian masalah secara praktikal.
1.4 PEMBELAJARAN
KONSTRUKTIVISME MENURUT TOKOH-TOKOH UTAMA
Jean Piaget menyatakan pembentukan
struktur mental melalui skema, asimilasi dan akomodasi. Konsep dasar organisasi
dan adaptasi proses intelek mengikut ke Piaget, iaitu: skema yang dilihat dilihat
sebagai sekumpulan konsep, asimilasi pula merupakan peristiwa padanan maklumat
baru dengan maklumat lama yang telah berlaku terhadap seseorang dan sementara
itu akomodasi adalah sesuatu yang berlaku
apabila maklumat baru dan maklumat lama kembali tidak sepadan kemudian
dibandingkan dan diselaraskan dengan maklumat lama. Keseimbangan akan dicapai
apabila pelajar mengiktiraf maklumat baru.
Menurut Jerome
Bruner, pembelajaran melalui penemuan ; pembentukan konsep. Pembelajaran secaraa
penemuan adalah berasaskan penyelidikan, teori pembelajaran konstruktivis yang berlaku
dalam menyelesaikan masalah situasi di mana pelajar menggunakan pengalaman yang
sedia dan pengetahuan sedia ada untuk mengetahui fakta dan hubungan dan
kebenaran baru yang perlu dipelajari.
Rajah
1.4.1 : Kanak-kanak meneroka
Pelajar
berinteraksi dengan dunia dengan meneroka dan memanipulasi objek, bergelut
dengan soalan dan kontroversi, atau melaksanakan eksperimen. Hasilnya, pelajar
mungkin lebih cenderung untuk mengingati konsep dan pengetahuan yang ditemui
pada mereka sendiri (dalam berbeza dengan model penghapusan). Model yang
berdasarkan model pembelajaran penemuan termasuk: penemuan berpandu,
pembelajaran berasaskan masalah, pembelajaran berasaskan simulasi, pembelajaran
berasaskan kes, pembelajaran sampingan, antara lain.
Seterusnya, Lev Vygotsky mengilhamkan
bahawa Zon Perkembangan Proksimal berkaitan dengan pendekatan sosio-budaya. Pembinaan
pengetahuan dipengaruhi oleh lingkungan sosial di sekitarnya. Pengetahuan,
sikap, pemikiran, sistem nilai yang dimilki pelajar akan berkembang melalui
proses interaksi. Konsep penting dalam teori Vygosky iaitu Zone of Proximal Development (ZPD) dan Scaffolding.
Rajah 1.4.2 : Teori Vygotsky : Zon Perkembangan Proksimal
ZPD adalah jarak antara perkembangan sebenar dengan peringkat perkembangan
yang berpotensi di mana pelajar mampu mengkonstruksikan pengetahuan di bawah
bimbingan orang dewasa. Sementara Scaffolding
Scaffolding merupakan pemberian sejumlah bantuan kepada pelajar pada
tahap-tahap awal pembelajaran, kemudian mengurangi bantuan dan memberikan pelajar
kesempatan untuk mengambil alih tanggungjawab yang semakin besar setelah ia
dapat melakukannya (Slavin, 1997). Scaffolding merupakan
bantuan yang diberikan kepada pelajar untuk belajar dan memecahkan
masalah. Bantuan tersebut dapat berupa petunjuk, dorongan, peringatan,
menguraikan masalah ke dalam langkah-langkah pemecahan, memberikan contoh, dan
tindakan-tindakan lain yang memungkinkan pelajar itu belajar berdikari.
Kostrukstivisme
sosial Vygosky meyakini bahawa interaksi sosial, unsur budaya, dan
aktiviti-aktiviti yang membentuk pembangunan dan pembelajaran individu. Vygosky
menekankan bahawa semua mental peringkat tinggi seperti berfikir dan
menyelesaikan masalah didorongi dengan alat-alat psikologi seperti bahasa,
lambang dan simbol. Vygosky dalam penelitiannya membezakan dua macam konsep
iaitu konsep spontan dan konsep saintifik. Konsep spontan diperolehi dari
pengetahuan harian, sedangkan konsep saintifik diperolehi dari pengetahuan dan
pembelajaran yang diperoleh dari sekolah. konsep ini saling berhungan antara
satu dengan yang lain.
Tokoh lain iaitu John
Dewey menegaskan bahawa pendidikan
progresif adalah pembelajaran melalui pengalaman. Dalam
teori beliau, pembelajaran terhasil daripada refleksi mengenai pengalaman seseorang,
semasa berusaha untuk membuat sesuatu. Seseorang boleh terus menghidu bau,
rasa, dan sebagainya, dan mempunyai reaksi mendalam (contohnya, bahaya), tetapi
kita juga berhadapan dengan situasi yang mencabar, hairan, atau keliru. Melalui
pertemuan individu dengan dunia dan refleksi kepada pengalaman ini, pemahaman terkini
individu di dunia ini berubah supaya perkara baru itu menjadi lebih jelas.
Pemahaman kita menjadi lebih luas dan lebih tersusun, membantu kita untuk
mendapatkan makna yang lebih kukuh.
Dewey percaya
bahawa manusia mempunyai aliran intelektual, yang berkembang apabila dicabar
oleh masalah atau dilema. Peranan pendidikan bukanlah untuk memenuhi sepenuhnya
kecenderungan pelajar dan tidak cuba untuk memaksa kanak-kanak mengikuti kurikulum
tersedia yang tidak mengambil kira mengenai pelajar. Dewey melihat minda
kanak-kanak sebagai fleksibel, luas, dan tidak terbentuk.
Rajah 1.4.3 : Pengunaan peralatan sains
Persekitaran pembelajaran mewah yang dicadangkan oleh Dewey harus
menyediakan mencukupi "masa, bercakap, dan alat." Pelajar dicabar
melalui pertanyaan, perbincangan, cadangan, dan galakan daripada ibu bapa,
guru, dan rakan-rakan. Alat, seperti mikroskop dan teknik penyelidikan yang
digunakan oleh saintis, atau instrumen muzik dan notasi yang digunakan oleh
komposer dan pemuzik, boleh membuat pertanyaan dan penyiasatan pelajar di dunia
bahkan lebih menarik dan berkuasa.
Rajah 1.4.4 : Penggunaan komputer dalam pengajaran
Penggunaan teknologi untuk
membina dan menghasilkan idea-idea baru merupakan idea dari tokoh bernama Seymour
Papert. Pengajaran berasaskan komputer untuk kanak-kanak telah membawa kepada
penggunaan meluas komputer dan teknologi maklumat dalam persekitaran
konstruktivis.
1.5 IMPLIKASI TEORI KONSTRUKTIVISME
DALAM BILIK DARJAH
Prinsip yang paling penting adalah bahawa guru-guru tidak memberikan
pengetahuan kepada murid-murid.Sebaliknya, murid-murid mesti membangunkan ilmu
pengetahuan secara sendiri dalam struktur mental mereka. Ini bermakna,
murid-murid harus berusaha sendiri dalam aktiviti-aktiviti seperti berikut.
Rajah 1.5.1 : Membina makna dan berinteraksi
Pembinaan ilmu pengetahuan
kendiri, iaitu membina makna daripada pengalaman dan interaksi sosial serta
persekitaran. Secara aktif, murid-murid membina maklumat berasaskan pengalaman
yang sedia ada; apa yang telah dipelajari oleh mereka sebelum proses ini adalah
penting. Pembinaan maklumat dibuat secara membanding maklumat lama dan baru; ia
melibatkan pengubahsuaian kefahaman konsep-konsep lama dan baru berasaskan
kepercayaan individu.
Seterusnya, bahan bantu
pengajaran yang digunakan oleh guru-guru harus menunjukkan perkaitan dengan
pengalaman sedia ada murid-murid. Persembahan pengajaran mesti menarik dan pelbagai
untuk menarik minat murid-murid agar mereka cepat menguasai ilmu baru.
Murid-murid mengambil kesempatan untuk menerapkan idea-idea baru berasaskan
pemahaman kendiri daripada bahan-bahan bantu pengajaran.
Selain itu, murid-murid perlu
menggunakan minda mereka secara aktif untuk membandingkan maklumat-maklumat
baru dengan pengalaman sedia ada mereka dan untuk mencapai kefahaman terhadap
maklumat baru ini.
Akhir sekali, penaakulan
dan penggunaan logik di aplikasikan secara aktif. Apabila seorang murid menyedari bahawa ilmu atau maklumat yang ada
padanya tidak konsisten atau serasi dengan penerangan baru, ia akan bermotivasi
untuk membetulkan ketidakseimbangan pada dirinya. Murid tersebut akan berusaha
menerima informasi baru dan menganalisinya sebelum menerima atau menolaknya.
1.7 KELEMAHAN TEORI KONSTRUKTIVIS
Terdapat beberapa kelemahan teori pembelajaran konstruktivis ini. Kelemahan
yang pertama, pelajar mengkonstruksi pengetahuannya sendiri, kemungkinan bahawa
hasil pembinaan pelajar tidak sesuai dengan hasil pembinaan sesuai dengan
kaedah ilmu pengetahuan sehingga menyebabkan salah faham.
Konstruktivisme menerapkan agar pelajar
membina pengetahuannya sendiri, hal ini pasti memerlukan masa yang lama dan
setiap pelajar memerlukan layanan dan keperluan yang berbeza-beza. Pelajar pintar
akan dapat mengikuti plajaran, sementara pelajar lemah mungkin akan terus
ketinggalan.
Situasi dan keadaan setiap
sekolah tidak sama, kerana tidak semua sekolah mempunyai kemudahan
infrastruktur yang dapat membantu keaktifan dan kreativiti pelajar. Kelebihan
kepada sekolah bandar berbanding luar bandar, mungkin wujud jurang perbezaan
dari segi pencapaian murid.
Walaupun guru hanya
menjadi motivasi dan penunjuk hala tuju proses belajar, tetapi guuru juga
mempunyai kelakuan yang elegan dan arif sebagai semangat pendorong bagi
kanak-kanak sehingga diperlukan pengajaran menerapkan nilai-nilai kemanusiaan.
2.0 FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PROSES PEMBELAJARAN
Terdapat beberapa faktor-faktor yang mempengaruhi proses pembelajaran. Antara
ialah kesediaan belajar, pengamatan persepsi, pembentukan konsep, ingatan dan
lupaan dan juga pemindahan pembelajaran. Namun, bahagian ini hanya akan
membincangkan mengenai kesediaan belajar sahaja.
2.1 KESEDIAAN
BELAJAR
2.1.1
DEFINISI KESEDIAAN BELAJAR
Rajah 2.1.1.1 : Kesediaan
belajar.
Kesediaan belajar merupakan keadaan status
diri individu yang sudi menerima maklumat dari persekitaran dengan fikiran
terbuka. Murid-murid harus berada dalam keadaan yang tenang dan selamat bagi menjadikan murid bersedia untuk belajar
dengan optima.
Guru
perlu menilai kesediaan murid dan meneliti tahap pencapaian ataupun peenerimaan
murid terhadap pembelajaran yang sudah dijalankan sebelum memulakan pengajaran
di bilik darjah. Ini berfungsi untuk memastikan pengajaran yang akan dimulakan adalah
lebih efektif.
2.1.2 JENIS-JENIS KESEDIAAN BELAJAR
Terdapat tiga jenis kesediaan belajar, yang
pertama ialah kesediaan kognitif. Kesediaan kognitif melibat keadaan mental
murid-murid untuk memahami, berfikir dan menaakul sesuatu persekitaran
pembelajaran baru. Ini boleh dicapai
dengan menggalakkan aktiviti mental seperti
menyiasat, mengumpul maklumat dan menyelesaikan masalah (Rajah 2.1.2.1).
Kesediaan
belajar yang seterusnya, kesediaan afektif. Hal ini berkaitrapat dengan emosi
atau perasaan seseorang bagi menyerlahkan potensi individu tersebut. Jika murid
berada dalam keadaan relaks dan tidak tegang, penerimaan terhadap pengajaran
adalah lebih berkesan. Jika emosi murid adalah sebaliknya, murid akan sukar
menerima isi pelajaran yang diajar oleh guru. Perkara ini juga
boleh dikatkan dengan sikap, rasa ingin tahu, kerajinan, minat dan nilai kemanusiaan dalam diri
murid itu sendiri (Rajah 2.1.2.2).
Jenis
kesediaan belajar yang terakhir pula adalah kesediaan psikomotor fizikal. Kemahiran
manipulasi, pergerakan atau kinestetik motor kasar seperti berlari dan
juga motor halus gerakan jari terbabit dalam aspek ini. Kebiasaannya, perkara
ini bergantung pada umur dan kematangan individu, aktiviti – aktiviti seperti pendidikan
jasmani, seni lukis dan kraftangan boleh menampakkan lagi perbezaan ini(Rajah
2.1.2.3).
Rajah
2.1.2.1 : Mengumpul maklumat dan menyelesaikan
Rajah
2.1.2.2 : Berada dalam keadaan tenang
Rajah 2.1.2.3 : Pelajar menghasilkan Kad Raya
2.1.3
FAKTOR-FAKTOR KESEDIAAN BELAJAR
Kesediaan belajar
terhasil dengan mengambilkira beberapa faktor yang mempengaruhi murid-murid. Antara
faktor-faktor yang membina kesediaan belajar ialah kematangan, pengalaman,
sikap positif murid, minat dan perbezaan individu.
Kematangan adalah
perubahan-perubahan yang berlaku dalam tubuh badan manusia individu secara
semulajadi hasil daripada perubahan fizikal dan biologi merupakan faktor
kesediaan belajar. Terdapat beberapa kategori kematangan, iaitu fizikal, sosial,
intelek dan juga emosi.
Kematangan fizikal ialah
tumbesaran yang berlaku pada individu sehingga berumur 21 tahun, contohnya
seperti ketinggian dan otot-otot. Kita boleh menilai kematangan fizikal melalui
kemahiran seperti manipulasi peralatan sukan, alat muzik, alat geometri dan sebagainya.
Kematangan sosial pula merupakan kebolehan murid-murid berinteraksi dan
berkerjasama dengan individu-individu dan masyarakat seperti dengan rakan
sekelas. Kebolehan interpersonal ini memudahkan murid berkongsi idea dan
pemikiran secara fasih dan lancar kepada orang di sekelilinginya. Seterusnya, kematangan
intelek, iaitu mengenai tahap perkembangan otak untuk menerima sesuatu
pembelajaran. Secara ringkasnya, pelajar yang lemah perlu dibimbing melalui
pemulihan, manakala yang pintar dikembangkan lagi dengan aktiviti pengayaan. Kematangan
emosi pula meliputi kestabilan perasaan murid-murid
yang merujuk kepada minat, keinginan dan jugga kepuasan. Ransangan yang
bersesuaian dan nilai kasih sayang perlu diamalkan guru.
Pengalaman-pengalaman yang
disusun rapi dalam pembelajaran juga salah satu faktor kesediaan belajar. Hal
ini akan mempengaruhi kadar menyerap sesuatu isi pelajaran. Pengalaman lalu
akan menimbulkan motivasi tinggi murid-murid untuk menerokai permasalahan yang
dihadapi dalam pembelajaran kerana murid ini akan lebih bersedia.
Sikap positif murid juga
mempengaruhi kesediaan belajar murid-murid. Sikap positif dan semangat mendadak
untu belajar akan membantu murid yang lemah untuk meningkatkan pencapaian. Minat
juga memainkan peranan penting untuk meningkatkan kesediaan belajar. Minat
terhadap permainan catur dan pada masa yang sama memiliki kematangan intelek
yang tinggi, murid ini pasti akan mencapai kejayaan dalam pertandingan catur. Perbezaan
individu merupakan pengaruh besar dalam kesediaan belajar. Setiap murid adalah
unik dan memiliki potensi serta keupayaan yang berbeza dari aspek-aspek
kognitif dan fizikal, ini member kesan perbezaan terhadap kesediaan pembelajaran
mereka.
2.1.4
CARA-CARA MENINGKATKAN KESEDIAAN BELAJAR
Terdapat pelbagai cara boleh dijalankan untuk meningkatkan kesediaan
belajar murid-murid. cara yang paling
utama ialah kaedah pengajaran yang melibatkan aktiviti seperti berpasangan dan
kumpulan serta pemilihan alat bahan mengajar yang sesuai dengan pembelajaran.
Cara kedua, memadankan pembelajaraan
dengan keperluan murid, iaitu bahan serta aktiviti yang menyeronokkan dan
mesimulasikan pemikiran murid harus dilaksanakan.
Di samping itu, pemeringkatan
isi kandungan pelajaran juga penting untuk melancarkan pembelajaran. Guru harus
mengamalkan pengajaran sistematik dan efektif dengan menyusun urut pengajaran
mengikut tahap kesukaran dari mudah ke kompleks.
Pemulihan serta pengayaan
boleh dilaksanakan terhadap murid-murid yang lemah dan murid-murid yang pintar.
Guru boleh menyoal soalan yang mudah kepada murid-murid lemah agar mereka
termotivasi, manakala aktiviti yang lebih mencabar diberikan kepada
murid-murid. Hal ini menjadikan guru mesti mengasingkan murid-murid cerdik dan
kurang cerdik.
Akhir sekali ialah pengagihan
murid-murid dalam aktiviti-aktiviti sosial di sekolah. Perkara ini membolehkan
murid-murid memilih sendiri rakan-rakan mereka untuk sesuatu aktiviti
pembelajaran supaya keselesaan belajar dapat dirasai oleh murid-murid.
Contohnya penyelesaian masalah matematik secara berasangan. Hal ini meingkatkan
kesediaan emosi yang tidak suka bekerja sendirian.
3.0 KESIMPULAN
Secara keseluruhannya, teori pembelajaran konstruktivisme dan kesediaan
belajar yang menjadi salah satu faktor pembelajaran telahpun disoroti. Teori
konstruktivis amat menekankan pembelajaran aktif dan dinamik serta murid-murid
sendiri akan berusaha sendiri untuk apa yang meraka ingin belajar berdasarkan
refleksi pengetahuan sedia ada dengan persekitaran baharu pembelajaran. Guru
perlu menyedia, merancang dan melaksanakan pengajaran yang boleh membina pengetahuan
murid-murid dengan pelbagai alat bantu mengajar untuk ransang murid-murid.
Manakala, kesediaan
belajar pula meliputi banyak aspek dari segi latar belakang murid-murid itu
sendiri dan selebihan faktor luaran mereka. Pendidikan yang berjaya mengatasi
kesediaan haruslah mempunyai ciri-ciri komprehensif dan fleksibel supaya dapat
membina keyakinan murid-murid dalam proses pembelajaran.
4.0 RUJUKAN
1. Abdul Ghani et. al.(2009). Mengurus Tingkah Laku Pelajar. Kuala Lumpur : Percetakan Zafar Sdn.
Bhd.
2. Bruner, J. (1996). The
Culture of Education. A difficult, but interesting book on Bruner's views of
the role of narrative and culture in education. Cambridge: Harvard
University.
3. R.K.J. Singh (2012). Panduan
Ilmu Pendidikan Untuk DPLI Psikologi. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.
4. R.K.J Singh (2012). Panduan
Ilmu Pendidikan Untuk DPLI Pedagogi. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman.
5. Rahil Mahyuddin et. al.(2007). Psikologi Pendididkan
Untuk Perguruan. Edisi ke-2. Shah Alam : Karisma Pub. Sdn. Bhd.
6. Constructivism. Dicapai pada 27 Ogos 2012 daripada : http://www.education.com/reference/article/constructivism/
7. Constructivist
Learning Theory. Dicapai pada 27
Ogos 2012 daripada : http://www.exploratorium.edu/IFI/resources/research/constructivistlearning.html
8. Experience-Based
Learning Theories. Dicapai pada 28
Ogos 2012 daripada : http://www.informallearning.com/archive/1999-0304-a.htm
9. Teori
pembelajaran konstruktivisme.
Dicapai pada 27 Ogos 2012 daripada : http://surianto200477.wordpress.com/2009/09/17/teori-pembelajaran-konstruktivisme/
10. Teori Konstruktivisme Dalam Pembelajaran. Dicapai pada 28 Ogos 2012 daripada : http://smpn1gumukmas01.blogspot.com/2010/07/normal-0-false-false-false-en-us-x-none.html
11. Teori-Teori
Belajar (Piaget, Bruner, Vygotsky). Dicapai pada 30 Ogos 2012 daripada : http://herdy07.wordpress.com/2010/05/27/teori-teori-belajar-piaget-bruner-vygotsky/
12. Teori Belajar
Menurut Konstruktivisme Dan Landasan Filosofinya. Dicapai pada 30 Ogos 2012 daripada : http://wahyushine.blogspot.com/2012/06/v-behaviorurldefaultvmlo.html
13. What is the history of constructivism,
and how has it changed over time?. Dicapai pada 29 Ogos
daripada : http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub4.html
No comments:
Post a Comment